Opisy warsztatów / Sylwetki prowadzących

GOŚĆ SPECJALNY

Prof. UM w Łodzi dr n. med. mgr ed. med. Janusz Janczukowicz

Kierownik Centrum Edukacji Medycznej, Prodziekan Wydziału Lekarskiego ds. Rozwoju Nauczania, Przewodniczący Komisji ds. Jakości Akademii WHO, Członek Rady Redakcyjnej czasopisma Medical Teacher.

Warsztaty:

Widoczne myślenie w dydaktyce jako projektowanie stałości w kształceniu - stwórz schemat dla własnych zajęć 

Opis warsztatów:

Schematy widocznego myślenia powstają dzięki prostym strukturom i wzorcom działania. Podczas praktycznego treningu Nauczyciele poznają przykładowe struktury, które mogą być wykorzystywane zarówno w nauczaniu frontalnym, zdalnym, jak i e-learningowym jako ćwiczenie aktywizujące Studentów. Uczestnicy stworzą własne schematy dydaktyczne, dostosowane do specyfiki zajęć i przedmiotów, które będą mogli natychmiast wdrożyć na swoich zajęciach, a jednocześnie rozbudować własne portfolio dydaktyczne. Praktyczne ćwiczenia w grupach pozwolą na wymianę pomysłów i wspólne tworzenie wartościowych narzędzi dydaktycznych.

Prowadzący:

Mgr Elwira Litaszewska

Andragog, opiekun programu kompleksowego rozwoju kompetencji dydaktycznych UMP „NESTOR Nauczyciel-Ekspert-Tutor” oraz członek zespołu ds. zarządzania procesami UMP. Specjalista ds. ewaluacji działań dydaktycznych w Centrum E-Learningu. Dyplomowany doradca zawodowy i personalny. Certyfikowany tutor, mentor i asesor kompetencji. Ewaluator projektów edukacyjnych i rozwojowych wg programu Kirkpatrick Four Levels Evaluation Bronze Level. Wyróżniona Laurem Społecznej Odpowiedzialności w sektorze akademickim.

Dydaktyka XXI wieku w kontekście narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Wykorzystanie obecnych możliwości w kształceniu synchronicznym i asynchronicznym 

Opis warsztatów:

Czy sztuczna inteligencja (AI) zabierze nam pracę? Jakie kompetencje są niezastępowalne przez AI? Czy są umiejętności, które warto posiąść w kontekście rozwoju swojego warsztatu dydaktycznego w dobie AI?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie edukacji, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji odgrywają kluczową rolę w transformacji sposobu, w jaki nauczamy i uczymy się. Ten warsztat wprowadzi uczestników w świat nowoczesnych technologii, które nie tylko ułatwiają (lub mogą ułatwić) proces nauczania, ale także wzbogacają (lub mogą wzbogacić) interakcję ze studentami. Przyjrzymy się obawom, czy AI zagraża naszym miejscom pracy oraz temu, jak odpowiednie wykorzystanie tych narzędzi może wspierać i ulepszać naszą dydaktykę. Wspólnie odkryjemy, jak zasoby AI mogą być praktycznie (opierając się na mocno warsztatowej i realnej pracy z wykorzystaniem tych narzędzi na naszym warsztacie, który odbędzie się w sali komputerowej) zastosowane zarówno w kształceniu synchronicznym (w sali wykładowej oraz on-line), jak i asynchronicznym (e-learningowym).

Cele:

  • Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat fundamentalnych zasad i możliwości, jakie AI oferuje w kontekście dydaktyki. Dowiedzą się, jak narzędzia AI mogą wspierać procesy nauczania i uczenia się, oraz jakie są ich potencjalne zalety i ograniczenia.
  • Uczestnicy poznają różnorodne narzędzia AI (między innymi ChatGPT) oraz dowiedzą się, w jaki sposób mogą one być stosowane w różnych kontekstach edukacyjnych.
  • Uczestnicy będą potrafili samodzielnie korzystać z prezentowanych narzędzi AI do tworzenia interaktywnych treści edukacyjnych.
  • Nauczyciele zdobędą umiejętność tworzenia materiałów edukacyjnych wykorzystujących możliwości AI, takich jak interaktywne quizy czy gry edukacyjne.
  • Uczestnicy nauczą się, jak integrować narzędzia AI w ramach kształcenia synchronicznego i asynchronicznego, co pozwoli im dostosować metody nauczania do zróżnicowanych potrzeb studentów.
  • Nauczyciele będą potrafili ocenić, które narzędzia AI najlepiej odpowiadają ich specyficznym potrzebom dydaktycznym oraz jak kreatywnie wprowadzać te technologie w swoje metody nauczania, aby maksymalizować korzyści dla studentów oraz dla siebie.
  • Uczestnicy rozwiną umiejętność zarządzania procesem wprowadzania i integracji narzędzi AI w środowisku edukacyjnym, uwzględniając potencjalne wyzwania oraz sposoby na ich skuteczne pokonanie.
  • Nauczyciele zyskają świadomość etycznych aspektów korzystania z narzędzi AI w edukacji, w tym dbałości o prywatność danych studentów oraz odpowiedzialnego i transparentnego wykorzystywania technologii w procesie dydaktycznym.

Do kogo jest skierowany:

Warsztat jest przeznaczony dla wszystkich osób prowadzących zajęcia dydaktyczne. Jest idealny zarówno dla tych, którzy mają już podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji, jak i dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami AI. Uczestnicy powinni być otwarci na nowe technologie i chętni do eksperymentowania z nowymi narzędziami edukacyjnymi, które mogą poprawić zaangażowanie studentów i efektywność nauczania.

Prowadzący:

Mgr Patryk Gawor

Kierownik Akademickiego Centrum Doskonałości Dydaktycznej Collegium Civitas oraz właściciel firmy Medius Academia, specjalizującej się w implementowaniu nowoczesnych rozwiązań do struktur dydaktycznych szkół wyższych. Wcześniej, między innymi, Kierownik Centrum E-Learningu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Konsultant ds. Rozwoju E-Learningu w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Absolwent min. studiów podyplomowych „Edukacja w erze cyfrowej” oraz „Zarządzanie w szkole wyższej”. Wykładowca akademicki, specjalizujący się w obszarze nowoczesnych metod i technik kształcenia, edukacji asynchronicznej, komunikacji w edukacji (z naciskiem na ten asynchroniczny element) oraz w metodyczno-technicznych aspektach prowadzenia dydaktyki (zarówno online, jak i offline). Prezes Zarządu Fundacji Forum Rozwoju Społecznego, zajmującej się humanistycznym aspektem współczesnej edukacji, szczególnie w kontekście wyzwań stawianych przez XXI wiek.

O sztuce prowadzenia zajęć, które pozostawiają ślad…  

Opis warsztatów:

Warsztat ten jest kierowany do nauczycieli, którzy poszukują odpowiedzi na pytanie jak zaprojektować zajęcia dydaktyczne tak, aby osoby uczące się były bardziej zaangażowane, zainteresowane, skoncentrowane na omawianym temacie. Szczególna uwaga poświęcona zostanie metodom i technikom dydaktycznym, które zachęcają studentów do uczenia się poprzez refleksyjną praktykę.

Cele: Identyfikowanie elementów zajęć, które mogą być szczególnie interesujące dla studentów. Planowanie zajęć z wykorzystaniem metod i technik dydaktycznych wspierających zaangażowanie studenta w proces nauczania-uczenia się (case study, dyskusja, wykład interaktywny, klasa odwrócona, etc.). Wzmocnienie współpracy i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie tworzenia warunków kształcenia sprzyjających zaangażowaniu i rozbudzaniu ciekawości poznawczej studentów.

Prowadzący:

Dr n. hum. Karolina Szczeszek

Starszy wykładowca w Zakładzie Edukacji Medycznej UMP, Dydaktyk multimedialny, Certyfikowany uczestnik programu E-Learning Instructional Design Certificate, Certyfikowany uczestnik programu Kirkpatrick Four Levels Evaluation Bronze Level. Certyfikowany moderator Design Thinking.

Nie pracuj ciężej niż student - narzędzia i feedback w edukacji spersonalizowanej  

Opis warsztatu:

Rola nauczyciela akademickiego, zmienia się wraz ze zmianami paradygmatów w edukacji. Jak stać się nie tylko dydaktykiem ale i przewodnikiem? Jaką strategie obrać w konfrontacji ze współczesnym studentem i jego oczekiwaniami edukacyjnymi? Jak przejść od transferu wiedzy do  inspirowania i jak sprawić aby student z odbiorcy wiedzy stał się aktywnym i samodzielnym uczestnikiem procesu edukacji? Czyli jak nie pracować więcej niż student, a działać tak, aby to student samodzielnie chciał zdobyć jak największy zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji? Na warsztatach porozmawiamy o współczesnych nurtach w dydaktyce akademickiej i zastanowimy się, które z nich mogą najlepiej sprawdzić się w aktualnej przestrzeni dydaktyki akademickiej. Uczestnicy poznają kluczowe założenia i elementy edukacji spersonalizowanej. Będą mieli możliwość przećwiczenia praktycznych narzędzi, a także form feedbacku, charakterystycznych dla edukacji spersonalizowanej.

Cele:

  • Zindywidualizowane zdefiniowanie włąsnej roli i zadań jako nauczyciela akademickiego;
  • Zrozumienie założeń edukacji spersonalizowanej i możliwości ich implementacji w dydaktyce akademickiej;
  • Projektowanie procesów dydaktycznych nastawionych na inspirowanie i pracę własną studentów;
  • Poznanie wybranych narzędzi edukacji spersonalizowanej i przećwiczenie umiejętności posługiwania się nimi;
  • Przećwiczenie metod feedbacku w edukacji spersonalizowanej;
  • Wymiana doświadczeń kadry dydaktyczno-naukowej.

Prowadzący:

Dr n. med. Barbara Purandare

Pełnomocnik Rektora ds. osób z niepelnosprawnosciami, nauczyciel akademicki, Certyfikowany tutor, certyfikowany trener umiejętności społecznych. Ewaluator projektów edukacyjnych i rozwojowych wg programu Kirkpatrick Four levels Evaluation Bronze Level.

Od minimalnie kompetentnego studenta do maksymalnie bezpiecznego medyka - efektywne ocenianie i feedback dla studentów

Opis warsztatu:

Warsztat ma na celu wyposażenie nauczycieli w umiejętności tworzenia skutecznych narzędzi oceniających, które wspierają rozwój kompetencji studentów przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa ich praktyk. Uczestnicy zapoznają się z teorią minimalnej kompetencji a następnie zastosują ją w praktyce, projektując schemat oceniania i zadania dostosowane do tych zasad. Warsztat obejmuje elementy wykładu, ćwiczenia praktyczne oraz dyskusje, co pozwoli na wszechstronne przyswojenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciele będą pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupach, aby wymieniać się doświadczeniami i pomysłami. Dzięki praktycznym ćwiczeniom uczestnicy nauczą się projektować zadania oceniania, które są zarówno rzetelne, jak i sprawiedliwe.

Cele:

  • Zrozumienie i zastosowanie zasad minimalnej kompetencji i maksymalnego bezpieczeństwa w ocenianiu.
  • Umiejętność dobierania skutecznych metod oceniania.
  • Projektowanie zadań oceniania, które wspierają rozwój kompetencji uczniów.
  • Implementacja strategii oceniania w praktyce dydaktycznej.
  • Rozwój umiejętności udzielania konstruktywnego feedbacku.
  • Wzmocnienie współpracy i wymiany doświadczeń między nauczycielami.

Prowadzący:

Dr hab. Agnieszka Zawiejska

Pełnomocnik dyrektora cnja ds. rozwoju i zarządzania kształcenia.

Dr n. med. Beata Buraczyńska-Andrzejewska

Kierownik Centrum Innowacyjnych Technik Kształcenia.; Starszy wykładowca w Zakładzie Edukacji Medycznej UMP, Absolwentka podyplomowych studiów Edukacji w erze cyfrowej, Certyfikowany uczestnik  kursu AMEE Essential Skills in Medical Education Assessment., Certyfikowany uczestnik kursu EBMA Psychometrics Applied to Healthcare Professions Educatio, certyfikowany uczestnik kursu Weź kurs na ewaluację.

Pozytywna kaskada peer-mentoringu 

Opis warsztatu:  

Facylitowany peer mentoring to niezwykle przydatna i inspirująca forma kaskadowego oddziaływania rozwojowego. Przekazywanie dobrych praktyk, przebiega w działaniu od ekspertów (najbardziej doświadczonych praktyków) aż do początkujących studentów. To połączenie transferu wiedzy merytorycznej i praktyki z unikalną wartością wynikającą z uczestniczenia w procesie, w którym każdy jego uczestnik jest równocześnie nauczającym i uczącym się. Uczenie się kompetencji profesjonalnych i osobistych w kaskadzie, której każdy uczestnik przyjmuje obie role daje korzyści w postaci wzmocnienia poczucia odpowiedzialności, sprawstwa, budowania wspólnoty akademickiej i kształtowania tożsamości zawodowej poprzez naukę w działaniu. Jest to szczególnie priorytetowe w kontekście środowiska medycznego, w którym relacja Mistrz-Uczeń jest z definicji wpisana w naukę zawodu. Facylitowany peer mentoring jest umocnieniem tradycji akademickiej dostosowanej do aktualnych standardów nauczania w obszarze medycznym.

Cele:

  • Specyfika nauczania zawodów medycznych polega na stałym łączeniu teorii z praktyką, gdzie nauczyciel pokazuje nie tylko JAK wykonywać zawód, ale również KIM jest profesjonalista. 
  • Przedstawienie kim jest mentor i jak wygląda profesjonalny warsztat mentora, oraz specyfiki peer mentoringu jako strategii kaskadowej formy wsparcia i rozwoju zawodowego.
  • Uczestnicy warsztatu poznają w działaniu, jakie wartości, kompetencje i umiejętności można kształtować w relacji mentor- mentee. Poznają korzyści wynikające z włączenia peer mentoringu do osobistej skrzynki z narzędziami akademika. 
  • Przedstawienie korzyści wynikających z zadbania o przestrzeń metodyczną jako formę zadbania o własny komfort pracy. 

Do kogo kierowany jest warsztat:

Nauczyciele UMP zainteresowani wprowadzeniem nowej jakości w standardzie nauczania, w którym relacja Mistrz-Uczeń łączy tradycyjne podejście akademickie z nowoczesnymi rozwiązaniami metodycznymi. 

Prowadzący:

Dr Nadia Kruszyńska

Specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeutka. Kierownik Pracowni Psychologii Klinicznej w Katedrze i Zakładzie Medycyny Rodzinnej UMP, oraz kierownik Centrum Wsparcia Psychologicznego i Psychotraumatologii UMP. Od 2013r prowadzi wsparcie psychologiczne oraz interwencję kryzysową dla studentów programów anglojęzycznych UMed w Poznaniu. Prowadzi zajęcia dydaktyczne na kierunku medycyna, stomatologia, oraz na kursach specjalizacyjnych dla lekarzy.

Mgr Elwira Litaszewska

Dr n. med. Agnieszka Lewicka-Rabska

Skuteczne wsparcie studentów z niepełnosprawnością: Od problemu do rozwiązania

Opis warsztatu:

Niepełnosprawność to nie tylko dysfunkcje narządu ruchu, czy obniżona sprawność intelektualna, ale każde ograniczenie w prowadzeniu aktywnego życia w sposób lub w zakresie uznawanym za typowe dla człowieka. Osoby borykające się z różnego rodzaju problemami w procesie edukacji potrzebują wsparcia. Nasz Uniwersytet posiada odpowiednie procedury zarówno w kontekście socjalnym, bytowym, jak i dydaktycznym. Podczas warsztatu zostanie omówione szerokie pojęcie niepełnosprawności. Uczestnicy zidentyfikują problemy i możliwości pomocy studentom z wybranymi niepełnosprawnościami oraz poznają procedury wsparcia  funkcjonujące na naszej Uczelni.

Grupa docelowa: kadra dydaktyczno-naukowa i administracyjna

Cele:

  • Zdefiniowanie pojęcie niepełnosprawności w społecznym kontekście ICF;
  • Identyfikacja wybranych niepełnosprawności i dysfunkcji;
  • Rozpoznawanie możliwości wsparcia osób z niepełnosprawnościami;
  • Wyjaśnienie procedur UMP oraz możliwości ich zastosowania w kontakcie ze studentami z niepełnosprawnością;
  • Wymiana doświadczeń kadry dydaktyczno-naukowej i administracyjnej.

Prowadzący:

Dr n. med. Barbara Purandare

Pełnomocnik Rektora ds. osób z niepelnosprawnosciami, nauczyciel akademicki, Certyfikowany tutor, certyfikowany trener umiejętności społecznych. Ewaluator projektów edukacyjnych i rozwojowych wg programu Kirkpatrick Four levels Evaluation Bronze Level.