Opis warsztatów:
Czy sztuczna inteligencja (AI) zabierze nam pracę? Jakie kompetencje są niezastępowalne przez AI? Czy są umiejętności, które warto posiąść w kontekście rozwoju swojego warsztatu dydaktycznego w dobie AI?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie edukacji, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji odgrywają kluczową rolę w transformacji sposobu, w jaki nauczamy i uczymy się. Ten warsztat wprowadzi uczestników w świat nowoczesnych technologii, które nie tylko ułatwiają (lub mogą ułatwić) proces nauczania, ale także wzbogacają (lub mogą wzbogacić) interakcję ze studentami. Przyjrzymy się obawom, czy AI zagraża naszym miejscom pracy oraz temu, jak odpowiednie wykorzystanie tych narzędzi może wspierać i ulepszać naszą dydaktykę. Wspólnie odkryjemy, jak zasoby AI mogą być praktycznie (opierając się na mocno warsztatowej i realnej pracy z wykorzystaniem tych narzędzi na naszym warsztacie, który odbędzie się w sali komputerowej) zastosowane zarówno w kształceniu synchronicznym (w sali wykładowej oraz on-line), jak i asynchronicznym (e-learningowym).
Cele:
- Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat fundamentalnych zasad i możliwości, jakie AI oferuje w kontekście dydaktyki. Dowiedzą się, jak narzędzia AI mogą wspierać procesy nauczania i uczenia się, oraz jakie są ich potencjalne zalety i ograniczenia.
- Uczestnicy poznają różnorodne narzędzia AI (między innymi ChatGPT) oraz dowiedzą się, w jaki sposób mogą one być stosowane w różnych kontekstach edukacyjnych.
- Uczestnicy będą potrafili samodzielnie korzystać z prezentowanych narzędzi AI do tworzenia interaktywnych treści edukacyjnych.
- Nauczyciele zdobędą umiejętność tworzenia materiałów edukacyjnych wykorzystujących możliwości AI, takich jak interaktywne quizy czy gry edukacyjne.
- Uczestnicy nauczą się, jak integrować narzędzia AI w ramach kształcenia synchronicznego i asynchronicznego, co pozwoli im dostosować metody nauczania do zróżnicowanych potrzeb studentów.
- Nauczyciele będą potrafili ocenić, które narzędzia AI najlepiej odpowiadają ich specyficznym potrzebom dydaktycznym oraz jak kreatywnie wprowadzać te technologie w swoje metody nauczania, aby maksymalizować korzyści dla studentów oraz dla siebie.
- Uczestnicy rozwiną umiejętność zarządzania procesem wprowadzania i integracji narzędzi AI w środowisku edukacyjnym, uwzględniając potencjalne wyzwania oraz sposoby na ich skuteczne pokonanie.
- Nauczyciele zyskają świadomość etycznych aspektów korzystania z narzędzi AI w edukacji, w tym dbałości o prywatność danych studentów oraz odpowiedzialnego i transparentnego wykorzystywania technologii w procesie dydaktycznym.
Do kogo jest skierowany:
Warsztat jest przeznaczony dla wszystkich osób prowadzących zajęcia dydaktyczne. Jest idealny zarówno dla tych, którzy mają już podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji, jak i dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami AI. Uczestnicy powinni być otwarci na nowe technologie i chętni do eksperymentowania z nowymi narzędziami edukacyjnymi, które mogą poprawić zaangażowanie studentów i efektywność nauczania.
Prowadzący:
Mgr Patryk Gawor
Kierownik Akademickiego Centrum Doskonałości Dydaktycznej Collegium Civitas oraz właściciel firmy Medius Academia, specjalizującej się w implementowaniu nowoczesnych rozwiązań do struktur dydaktycznych szkół wyższych. Wcześniej, między innymi, Kierownik Centrum E-Learningu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Konsultant ds. Rozwoju E-Learningu w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Absolwent min. studiów podyplomowych „Edukacja w erze cyfrowej” oraz „Zarządzanie w szkole wyższej”. Wykładowca akademicki, specjalizujący się w obszarze nowoczesnych metod i technik kształcenia, edukacji asynchronicznej, komunikacji w edukacji (z naciskiem na ten asynchroniczny element) oraz w metodyczno-technicznych aspektach prowadzenia dydaktyki (zarówno online, jak i offline). Prezes Zarządu Fundacji Forum Rozwoju Społecznego, zajmującej się humanistycznym aspektem współczesnej edukacji, szczególnie w kontekście wyzwań stawianych przez XXI wiek.
|